Ergenlik Döneminde Beslenme

Sağlıklı ve dengeli beslenme herkes için önemli olmakla birlikte büyüme çağındaki çocuklarda çok daha önemlidir. Bunun nedeni de bu dönemde kazanılacak beslenme alışkanlığının yaşam boyu sürmesidir.

Ergenlik çağındaki çocuklar, sürekli büyüme ve gelişme sürecinde oldukları için ihtiyaçları kadar besin öğesini tüketmeleri şarttır. Büyüme ve gelişme, çocuğun temel sağlık göstergesidir. Kalıtsal özellikleri ve çevresel etmenleri kontrol etmemiz her zaman mümkün olmasa da bilinçli beslenme ile çok daha sağlıklı ve başarılı, ruh ve beden yapısına sahip çocuklara sahip olabiliriz.

Büyümek ve gelişmek, sağlıklı bir yaşam sürmek için gerekli olan besin öğelerinin hepsini gıdalarla vücudumuza alabiliriz. Gıdaların her birinin içinde, vücuda farklı yararlar sağlayan maddeler bulunur. Bu maddeleri besin öğesi diye adlandırırız. Besin öğeleri karbonhidrat, protein,  yağ, vitaminler, mineraller ve sudur. Organların düzenli çalışabilmesi, büyüme ve gelişmenin gerektiği gibi olabilmesi, yaşamın sağlıklı devam edebilmesi için öğünlerin her birinde her gün bu besin öğelerinden yeterince alınması gerekir. Ergenlik çağındaki bireyler, bu besin öğelerini 5 yiyecek grubundan alırlar. Bu grupların ergenlik dönemindeki tüketilme önemine göre sıralayacak olursak:

1-Süt-yoğurt grubu: Bu grup protein ve Kalsiyum içeriği yüksek gıdalardan oluşur. Çocukların büyüme ve gelişiminde, iskelet sistemlerinde, diş sağlığında oldukça önemli rol oynayan bir gruptur.

2-Et, tavuk, balık, peynir, yumurta, kurubaklagil grubu: Protein, B grubu vitamin,  posa içeriği yüksek gıdalardan oluşur. Çocukluk dönemindeki  büyüme-gelişme açısından, protein ihtiyacını karşılamaları açısından önemlidir.

3-Tahıl grubu (ekmek, pirinç, bulgur vb.): B grubu vitaminleri, posa içeren gıdalardan oluşur. Çocukluk dönemindeki enerji ihtiyacını karşılamada önemlidir.

4-Sebze-Meyve grubu: Vitamin – mineral ve posa içeriği yüksek bir gruptur. Bu grup da büyüme-gelişme, okul çocuklarında enfeksiyona karşı korunma, bağışıklık sistemini desteklemek açısından önemlidir.

5-Yağ grubu: E vitamini içerir. Büyüme-gelişme, enerji ihtiyacını karşılamak açısından önemlidir.

Ergenlik dönemindeki çocukların beslenmesinde önemli hususlar

Çocuk sabah kahvaltısını evde yapıp okula gitmeli.

Günde 5-6 öğün şeklinde öğün tüketilmeli.

Şeker, şekerli gıdaların tüketimine dikkat edilmeli. Fazla tüketilmesi, hem diş sağlığı hem de tokluk hissi nedeniyle esas ihtiyaç olan gıdaların tüketimine engel olabileceğinden kısıtlanmalıdır.

Özellikle günlük protein ve kalori ihtiyacını karşılayacak gıdalar tüketilmesi büyüme-gelişme açısından çok önemlidir. İhtiyaçtan fazla tüketilirse şişmanlık, az tüketilirse gelişme geriliği oluşabilir.

Hamburger, pizza vb. fast food tüketimi yerine tencere yemeği, kurubaklagil yemeği, ızgara tarzı et, tavuk, balık tercih edilmeli.

Abur cubur alışkanlığına engel olunmalı. Özellikle ara öğün uygulanmalı ve bu öğünlerde süt, yoğurt, kuru veya taze meyve, ekmek ve peynir şeklinde olmalı.

Gazlı içecekler (kola, gazoz vb.), hazır meyve suları yerine içecek olarak taze sıkılmış meyve suyu, süt, ayran tercih edilmeli.

Günlük su tüketimine önem verilmeli.